Příručka pro učitele v oblasti začleňování kulturně odlišných dětí – Easy Together

Příručka pro učitele Easy Together vznikla v rámci projektu ERASMUS+, který od září 2023 realizuje Spolek Zaedno ve spolupráci s rumunským Školským inspektorátem v Brăile. Tato interaktivní vícejazyčná e-kniha obsahuje 40 praktických metodických listů a je určena pro podporu učitelů při začleňování kulturně rozmanitých studentů. Publikace, dostupná v češtině, angličtině a rumunštině, byla rozšířena na 57 stran a lze ji využívat online nebo stáhnout. Obsahuje interaktivní prvky, QR kódy a odkazy na další zdroje. Cílem příručky je pomoci pedagogům vytvářet inkluzivní prostředí podporující multikulturní porozumění a pozitivní vztahy.

 

SEVDALINA KOVÁŘOVÁ KOSTADINOVA

Příručka pro učitele Easy Together – Příručka dobré praxe pro učitele v oblasti začleňování kulturně odlišných dětí

Od září 2023 realizuje Spolek Zaedno ve spolupráci se Školským inspektorátem z rumunského města Brăila projekt EASY TOGETHER v rámci programu ERASMUS+. V rámci tohoto projektu vznikla Příručka pro učitele, která je k dispozici zdarma. Příručku lze využít online nebo si ji stáhnout na webových stránkách Spolku Zaedno.

Příručka pro učitele byla vyvinuta jako interaktivní vícejazyčná e-kniha, která obsahuje 40 praktických metodických listů určených k podpoře učitelů v celé EU při podpoře inkluze pro kulturně rozmanité studenty. Příručka původně plánovaná na 40 stran byla rozšířena na 57 stran, aby pokryla další obsah, a je dostupná ve třech jazycích: angličtině, rumunštině a češtině.

Příručka je dostupná zde:

Publikace v angličtině: https://www.zaedno.org/teachers-handbook/teachers-handbook-en

Publikace v češtině: https://www.zaedno.org/teachers-handbook/prirucka-pro-ucitele-cz

Publikace v rumunštině: https://www.zaedno.org/teachers-handbook/manualul-pentru-profesori-ro

Cíl

Cílem příručky je pomoci učitelům vytvářet inkluzivní prostředí třídy, které podporuje multikulturní porozumění a pozitivní vztahy. Příručka se zaměřuje na běžné výzvy v oblasti inkluze a poskytuje pedagogům nástroje k usnadnění přívětivého a podpůrného prostředí pro studenty z různých kulturních prostředí.

 

Vlastnosti

Příručka pro učitele Easy Together je interaktivní PDF navržené pro snadné použití s funkcemi, které zlepšují navigaci a přístupnost:

  • Interní navigace: Interaktivní obsah pro rychlý přístup k jednotlivým sekcím.
  • Externí odkazy: Odkazy na fotografie, videa, zvukové soubory a webové stránky pro další zdroje.
  • QR kódy: Poskytují snadný mobilní přístup k externím zdrojům i z tištěných kopií.

Možnosti přizpůsobení v Adobe Viewer

Učitelé mohou příručku přizpůsobit přímo v Adobe Viewer s možnostmi:

  • Stahování, tisk, hledání a snadná navigace v dokumentu.
  • Výběr a kopírování textu, zvýraznění sekcí a přidávání komentářů nebo poznámek.
  • Vkládání ručně kreslených obrázků, úprava zobrazení a vytváření přizpůsobených PDF verzí s úpravami.

Ukázka metodického listu

1) Jazykové bingo

Úvod do tématu:

Bingo je hra, při níž hráči na kartách označují čísla nebo symboly, jak jsou vyvolávány. Cílem je vyplnit určitý obrazec na kartě dříve než ostatní. Když hráč dokončí obrazec, zvolá „Bingo!“ a vyhraje. Bingo je interaktivní typ výuky, který mění učení v zábavnou a poutavou hru. Místo tradičních čísel nebo symbolů se v jazykovém bingu používají slova v cizích jazycích, mezi něž mohou patřit jazyky, kterými mluví žáci, jako je romština, ukrajinština atd., nebo cizí jazyky vyučované ve škole, jako je angličtina atd.

Cíle:

  • Zábavně a poutavě zpestřit výuku.
  • Upevnit slovní zásobu a jazykové dovednosti v cizím jazyce.

Potřebné materiály:

  • Bingo karty se slovy v cizích jazycích.
  • Psací potřeby, kterými si žáci mohou odškrtávat slova.
  • Seznam slovíček v cílovém cizím jazyce.

Potřebný čas:

Příprava může být různá; realizace: 30 minut.

Kroky nebo činnosti učitele:

◥ Připravte si karty Bingo: Vytvořte seznam slov. Vyberte slova v cizím jazyce, která chcete upevnit. Vytvořte si bingo karty se slovíčky v cizím jazyce pomocí bezplatných generátorů vlastních bingo karet na internetu.

◥ Vytiskněte si karty Bingo.

◥ Každému žákovi dejte jednu kartu Bingo.

◥ Vysvětlete pravidla: Vysvětlete žákům pravidla hry Bingo, včetně toho, jak označovat slova a co je vítězný vzor.

◥ Spusťte hru: Začněte postupně vyvolávat slova v cizím jazyce. Žáci si na kartičkách binga označují slova, která jsou vyvolávána.

◥ Vyhlášení vítězů: Když žák dokončí vítězný obrazec (řádek, sloupec nebo diagonálu), zvolá „Bingo!“ a je vyhlášen vítězem daného kola.

Reflexe:

Diskutujte se žáky o jejich zkušenostech s hraním jazykového binga. Zeptejte se jich na jejich oblíbená slova, na to, co se naučili, a na jejich pocity ze hry. Vyzvěte je, aby se podělili o případné návrhy na další hry nebo aktivity.

 

2) Myšlenková mapa

Úvod do tématu:

Myšlenkové mapy zlepšují výuku druhého jazyka tím, že vizuálně uspořádávají pojmy, slovní zásobu či gramatická pravidla. Díky strukturované prezentaci podporují porozumění a uchování v paměti. Interaktivní a přizpůsobivé myšlenkové mapy jsou vhodné pro různé styly učení, podporují zapojení a kritické myšlení. Jejich začlenění do jazykových aktivit zefektivňuje proces učení a dodává žákům jasnost a efektivitu.

Cíle:

Využívat při výuce jazyků myšlenkové mapy, které zahrnují zlepšení zapamatování jazykových pravidel a slovní zásoby.

Potřebné materiály:

  • Papír, fixy.
  • Schéma myšlenkové mapy nebo přístup k aplikacím pro tvorbu myšlenkových map.

Potřebný čas:

1 hodina.

Kroky nebo činnosti učitele:

◥ Představte žákům koncept myšlenkových map a vysvětlete jejich strukturu a účel.

◥ Uveďte příklady myšlenkových map týkajících se jazykových témat.

◥ Veďte žáky k vytváření vlastních myšlenkových map na základě jazykových pravidel, slovní zásoby nebo jiných jazykových pojmů.

◥ Začleňte aktivity s myšlenkovými mapami do plánů hodin a posilte tak cíle jazykového vzdělávání.

◥ Povzbuzujte žáky, aby používali myšlenkové mapy jako studijní nástroje k opakování a upevňování jazykového učiva mimo vyučování.

Jak vytvořit myšlenkovou mapu krok za krokem:

  • Zvolte si ústřední téma.
  • Nakreslete centrální uzel a napište do něj téma.
  • Přidejte hlavní větve pro hlavní myšlenky.
  • Označte větve klíčovými slovy.
  • Přidejte dílčí větve pro podrobnosti.
  • Používejte vizuální prvky, jako jsou ikony nebo barvy.
  • Kontrola a případné opravy.

Reflexe:

Povzbuďte žáky, aby se zamysleli nad účinností technik myšlenkových map, které jim pomáhají pochopit a uchovat jazykové pojmy. Získejte od žáků zpětnou vazbu ohledně jejich preferencí a návrhů na zlepšení.

MgA. Sevdalina Kovářová Kostadinova

Umělkyně bulharského původu, která v České republice působí přes 20 let. Vystudovala Národní uměleckou akademii v Sofii a Akademii výtvarných umění v Drážďanech. Ve své tvorbě se zaměřuje na ilustrace pro děti, grafický design a knižní layout, její práce zdobí mnoho publikací. Je autorkou vzdělávacího projektu “Kamarádi” Spolku Zaedno, za který získala Evropskou jazykovou cenu Label. Její tvorba odráží multikulturní vlivy a lásku k přírodě a hodnotám, jako je tolerance a přátelství.

 

Článek byl pro AUČCJ napsán k 84. setkání 2. 3. 2024.